برنامه استراتژیک کتابخانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان
مقدمه:
امروزه کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی علاوه بر خاستگاه اندیشه ها و تفکرهای نوین در عرصه های مختلف، به عنوان بازوان توانمند
اجرایی امور آموزشی و پژوهشی هم نقش قابل توجهی دارند. کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، هویت سازمان را رقم میزنند و به
بیانی دیگر آینه تمام نمایی برای انعکاس سطح فعالیتهای آموزشی و پژوهشی هستند. هر چه کتابخانه ها با استاندارهای جهانی
انطباق بیشتری داشته باشند، دارای فضای فیزیکی و امکانات رفاهی بیشتری برای مطالعه و پژوهش باشند، دارای یک مجموعه
ارزشمند منابع چاپی و الکترونیکی باشند، و هر میزان بتوانند خدمات خود را با فناوریهای اطلاعاتی روز همراه و همگام سازند، توفیق
بیشتری در خدمت رسانی به جامعه سازمانی خود خواهند داشت و بدون شک موجبات تعالی سازمان مربوطه را بیشتر باعث خواهند
شد.
کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی در دانشگاهها و بخشهای ذیربط همگام و همراستا با برنامه های آموزشی و پژوهشی میتوانند، به
ارتقای فرایندهای آموزشی و پیاده سازی موفقیت آمیز برنامه های این حوزه کمک کنند و به عنوان نیروی محرکه فعالیتهای پژوهشی،
موجبات انجام تحقیقات نوین و کشف عرصه های جدید دانش بشری را تسهیل کنند. البته این مهم بدون بهره گیری از اصول علمی
و مدیریتی در اداره کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی میسر نخواهد بود. یکی از اصول علمی و مدیریتی برای تمامی سازمانها، تدوین
برنامه استراتژیک است که بر اساس آن سازمان مذکور بتواند به حیات رو به تعالی خود ادامه دهد.
کتابخانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در راستای تجلی اهداف و برنامه های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشکده ماموریت
دارد که:
- به ارائه خدمات کتابخانه ای و اطلاع رسانی بپردازد.
- نسبت به شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی تمامی اعضای تحت پوشش خود اعم از اساتید، کارکنان و دانشجویان اقدام
نماید.
- از طریق توسعه و استانداردسازی خدمات و سرویسهای موجود، بستر مناسب برای بهره گیری کاربران خود را از خدمات
این کتابخانه فراهم آورد.
- در ارتقای سطح آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده تلاش نماید و در حد توان و امکانات خود برای تجلی اهداف
آموزشی و پژوهشی دانشگاه و دانشکده برنامه ریزی نماید.
- از طریق ارائه برنامه های همگام و هم راستا با اهداف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و دانشکده، موجبات پیشرفت
علمی، پژوهشی و فرهنگی تمامی کاربران خود را فراهم آورد.
- در اطلاع رسانی دانش سلامت و بخصوص دانش روانشناسی، روانپزشکی و روان درمانی، به وظایف و تکلیفهای خود عمل
نماید .
بیانیه چشم انداز :
کتابخانه دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در نظر دارد با استانداردسازی امکانات و خدمات خود، ضمن تعالی
سازمانی با ایجاد بستری مناسب برای کاربران و تمامی ذینفعان خود و جلب رضایت آنان، در مسیر روند توسعه
پایدار در ارائه خدمات تمام عیار کتابخانه ای در شناسایی و تامین کلیه نیازهای اطلاعاتی کاربران خود، قرار گیرد.
و به عنوان کتابخانه مرجع و قطب مراکز اطلاع رسانی در حوزه علوم رفتاری و سلامت روان مطرح گردد.
محورهای برنامه استراتژیک کتابخانه:
- به روز رسانی و ارتقاء مجموعه چاپی و دیجیتالی کتابخانه با توجه به رشته ها و تخصص های موجود در
دانشکده
- خدمات فنی کتابخانه
- بهره وری خدمات کتابخانه
- تجهیزات و ساختمان فیزیکی کتابخانه
- امانت و همکاری بین کتابخانهای )همکاری با کتابخانه های دانشکده های دیگر در این حوزه(
- خدمات الکترونیکی و میز مرجع دیجیتالی
- برنامه های آموزشی و توانمندسازی کاربران کتابخانه
اهداف بلند مدت:
۱. ارتقای مستمر خدمات و فعالیتهای کتابخانه جهت دسترسی کاربران به منابع اطلاعاتی
۲. بکارگیری فناوری های نوین اطلاعاتی در ارائه خدمات کتابخانهای
۳. گسترش ارتباط و همکاری بین کتابخانه ای به منظور تامین منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران
۴. توسعه مستمر دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی و مجموعه های دیجتیالی
۵. افزایش نیروی انسانی متخصص و ماهر در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
۶. ایجاد دوره های بازآموزی مستمر و ارتقای سطح مهارت کارکنان کتابخانه
۷. ارائه برنامه های توانمندسازی وکارگاههای آموزشی برای کاربران کتابخانه
۸. حرکت از سمت راهکار مالکیت منابع به سیاست دسترسی به منابع
۹. تلاش در جهت جذب منابع خارج از دانشکده ای در راستای ارتقای خدمات کتابخانه
۱۱ . ارائه خدمات با کیفیت اشاعه گزینشی اطلاعات
۱۱ . ارائه خدمات جنبی از جمله تکثیر و ترجمه در کتابخانه
۱۲ . اشاعه فرهنگ خواندن و کتابخوانی با برگزاری همایشها، نشستهای علمی و سمینارها و همچنین برگزاری مسابقات
کتابخوانی
۱۳ . تشویق کاربران برای مراجعه مجدد به کتابخانه
۱۴ . جذب موثر کاربران جدید
۱۵ . اطلاع رسانی و ارائه خدمات از طریق تلفن گویا، پیام کوتاه، وب سایت کتابخانه و کتابخانه دیجیتال
اهداف کوتاه مدت:
۱. تامین منابع علمی مرتبط با رشته های تخصصی موجود در دانشکده بر مبنای شناسایی نیاز اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و
کارکنان دانشکده
۲. تهیه راهنماها و بروشورها به صورت چاپی و الکترونیکی به منظور آگاه نمودن کاربران از منابع و خدمات کتابخانه
۳. ارتقاء وب سایت کتابخانه و ارائه برخی از خدمات از طریق وب سایت
۴. تهیه امکانات مورد نیاز و ایجاد فضای مناسب برای مطالعه و تحقیق کاربران
۵. وجین دوره ای کتابها و روزآمد نمودن منابع موجود در کتابخانه
۶. تکمیل و روزآمد نمودن منابع و اطلاعات موجود در نرم افزار کتابخانه
۷. تفکیک بخشهای مختلف کتابخانه از یکدیگر و اختصاص فضای لازم به هر بخش
۸. بهره گیری از شیوه های مختلف در جهت شناساندن امکانات و خدمات کتابخانه به استفاده کنندگان
۹. سازمان دهی و چینش موثر مجموعه کتابخانه به منظور افزایش سهولت دسترسی به آن

Template settings